Posted by on 23 februari 2016

maart 2004 – januari 2005

Roest

Voor het geval u het heeft gemist, jawel… roest! Onze geliefde TR7 staat er bekend om. Het fenomeen kan zich eigenlijk overal verspreiden in de TR7 body maar er zijn wel een paar geijkte plekken waar je het roest monster meestal kan vinden. Zo zijn de dorpels en schermranden altijd een gevoelig punt. Ook de neus en het achterpaneel waar de tankdop in is geplaats is hier vatbaar voor.

Volgens de folders zou het productieproces bij British Leyland dermate modern zijn dat alle carrosserieën een antie roest laag of bad kregen. Volgens echte British Leyland traditie is dit waarschijnlijk bij de 1e 10 productie modellen gedaan en begon men toen met ‘Strike!’.

Alhoewel dit misschien iets overdreven is, zit er een kern van waarheid in. Volgens een boek wat ik hier op de plank heb liggen ‘Triumph TR7, the untold story’ waren de 1e 10 demo modellen die naar Amerika werden verscheept, zo slecht gebouwd dat men binnen 24 uur van 10 auto`s 5 rijdende en goedwerkende demo modellen hebben kunnen maken.

Om even terug te komen op mijn restauratie, het roest monster is bijna verbannen!

Analyze

Nadat alle verflagen en plamuur waren verwijderd kon beter gekeken worden wat er vervangen moest worden. Uiteindelijk kwam het neer op; dorpels links en rechts, achter dorpels links en rechts, achter paneel voor tank uitsparing, reparatie van linker en rechter voor scherm, neus paneel, dak paneel i.v.m. niet origineel zonnedak. Daarnaast nog wat kleine roest reparaties hier en daar.

Onderdelen

Iets waar ik bij aanschaf absoluut niet bij heb stil gestaan is de beschikbaarheid van onderdelen. Achteraf blijkt dat eigenlijk 95% van alle onderdelen nog te krijgen is. Gelukkig, anders had de restauratie nog een stuk langer geduurd. Als eerste ging ik op zoek naar de plaatwerk delen zoals achter paneel, dorpels en dak paneel. Dak paneel hoorde nu juist bij de 5% dat niet meer te krijgen was dus moest ik op zoek naar een goede gebruikte. Deze vond ik uiteindelijk via een advertentie op internet. Moest hem zelf nog wel even los slijpen van de sloop auto maar het dak was goed!

Posted in: Restauratie
Tags: , ,